021-44108036 - 021-37817100 artmanpars.company@gmail.com

اصول عملکرد آب بند شفت مکانیکی

بهمن 24, 1401
راهنمای جامع خرید مکانیکال سیل

در ساده ترین شکل، آب بند شفت مکانیکی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش چرخان و بخش ثابت. شکل را ببینید.

خرید مکانیکال سیل آرتمن پارس - خرید مکانیکال سیل و گسکت های صنعتی پمپ و کمپرسور با مشاوره رایگان قیمت مناسب

قسمت چرخان آب بند شفت مکانیکی

قسمت چرخان آب بند بر روی محور پمپ ثابت می شود و در حین کار پمپ در مایع می چرخد.

فشرده سازی دم لاستیکی یا Rubber bellows (8) بین شفت Shaft (9) و یکی از دو حلقه انتقال گشتاور (7) Torque transmission Ring قسمت چرخان را به شفت ثابت می کند. شکل را ببینید.

فنر (6) Spring گشتاور را بین حلقه های انتقال گشتاور (7 و 5) منتقل می کند. حلقه آب بند چرخان (4) Rotating Seal Ring همراه با دم لاستیکی (8) نصب شده است. حلقه انتقال گشتاور (5) دم لاستیکی (8) را به حلقه آب بند دوار (4) فشرده می کند. دم لاستیکی از نشت بین شفت (9) و حلقه آب بند دوار (4) جلوگیری می کند و انعطاف پذیری محوری را با وجود آلودگی و رسوبات تضمین می کند.

همانطور که در شکل نشان داده شده است در یک آب بند دم لاستیکی، انعطاف پذیری محوری با تغییر شکل الاستیک دم به دست می آید. اما در آب بند حلقه O، همانطور که در شکل نشان داده شده است. اورینگ در امتداد شفت می لغزد.

نیروی فشاری حاصل از فنر به لطف انعطاف پذیری دم یا حلقه O، دو وجه آب بندی را در حین توقف و کارکرد پمپ کنار هم نگه می دارد. این انعطاف‌پذیری، علی‌رغم حرکت‌های محوری شفت، سایش سطح و فرسودگی شفت، سطوح آب‌بند را کنار هم نگه می‌دارد.

 

قسمت ثابت آب بند شفت مکانیکی

قسمت ثابت آب بند در محفظه پمپ (1) pump housing ثابت می شود. این شامل یک صندلی ثابت (3) Stationary Seat و یک آب بند لاستیکی ثانویه ثابت (2) Stationary Secondary rubber Seal است.آب بندی ثانویه از نشت بین صندلی ثابت (3) و محفظه پمپ (1) جلوگیری می کند. همچنین از چرخش صندلی در محفظه پمپ جلوگیری می کند. شکل را ببینید.

خرید مکانیکال سیل آرتمن پارس - خرید مکانیکال سیل و گسکت های صنعتی پمپ و کمپرسور با مشاوره رایگان قیمت مناسبمحیط پمپاژ شده برای آب بندی (A) عموماً با لبه بیرونی حلقه مهر و موم دوار (B) در تماس است. شکل را ببینید. هنگامی که شفت شروع به چرخش می کند، اختلاف فشار بین محیط پمپ شده (A) در محفظه پمپ و اتمسفر (D) محیط را مجبور می کند تا در شکاف آب بندی (از B تا C) بین دو سطح دوار صاف نفوذ کند. نوار روان کننده تولید می شود.

فشار در شکاف آب بندی از B به C کاهش می یابد و به فشار D می رسد. نشتی از آب بندی در C ظاهر می شود.

فشار در B برابر با فشار A است. افت فشار در شکاف آب بندی در هنگام توقف پمپ در شکل نشان داده شده است. 1.12a. نیروی بسته شدن فقط با تماس مستقیم بین وجه های مهر و موم پشتیبانی می شود.

نیروهای باز شدن فشار در نوار روانکاری با فلش های قرمز رنگ در شکل نشان داده شده است. 1.13b و 1.14b.

قطعات آب بند داخل پمپ تحت نیروی ناشی از فشار داخل پمپ قرار می گیرند. جزء محوری این نیرو به همراه نیروی فنر، نیروی بسته شدن (Fc) آب بند را ایجاد می کند.

در هنگام توقف پمپ، فشار در لبه بیرونی حلقه (B) برابر با فشار سیستم (A) است. شکل را ببینید. 1.12a.

 

 

 

هنگامی که شفت شروع به چرخش می کند، حلقه های آب بند از هم جدا می شوند و محیط پمپ شده وارد شکاف آب بندی می شود. فشار به صورت خطی از فشار پمپ B به فشار اتمسفر C کاهش می یابد. 1.13a.
فشار خطی کاهشی به عنوان فشار هیدرواستاتیک در شکاف آب بندی شناخته می شود. نیروی باز شدن با فلش های قرمز در شکل نشان داده شده است. 1.13b.
هنگامی که پمپ کار می کند، شکل را ببینید. 1.14a، فشاری در فیلم روان کننده ایجاد می شود. این شبیه به هیدروپلنینگ ماشین در یک جاده مرطوب است. این فشار به عنوان فشار هیدرودینامیکی در شکاف آب بندی شناخته می شود.
فشار هیدرواستاتیک همراه با فشار هیدرودینامیکی توزیع فشار را در شکاف آب بندی ایجاد می کند. نیروی باز شدن با فلش های قرمز در شکل نشان داده شده است. 1.14b.
اگر فشار در شکاف آب بندی به اندازه کافی زیاد باشد تا نیروی بسته شدن آب بند را متعادل کند، می توان روانکاری فیلم کامل سیال را بدست آورد.

0 Comments

ارسال نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *